Algemene voorwaarden
Welkom bij Dynastruct!
Als team van specialisten in ondergrondse infrastructuur zetten wij ons in voor heldere en betrouwbare samenwerkingen. Om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt, hebben we onze algemene voorwaarden opgesteld.
Hierin vindt u een duidelijk overzicht van de wederzijdse rechten en verplichtingen.
Heeft u vragen over de inhoud of toepassing van deze voorwaarden? Neem dan gerust contact met ons op. Samen realiseren we duurzame en succesvolle projecten!
Deze algemene voorwaarden zijn het laatst gewijzigd op 17 november 2024.
DNR-2011 (De Nieuwe Regeling 2011):
Deze algemene voorwaarden dienen te worden gelezen in combinatie met de DNR-2011 (De Nieuwe Regeling 2011), die van toepassing is op alle opdrachten met betrekking tot ontwerpen en adviesdiensten van Dynastruct. De DNR-2011 is beschikbaar op verzoek en kan worden geraadpleegd op de website van Dynastruct via www.dynastruct.nl/dnr2011.pdf.
Inhoudsopgave
1. Definities
2. Toepasselijkheid
3. Aanbiedingen en offertes
4. Aanvaarding
5. Prijzen
6. Betalingen en betalingstermijn
7. Gevolgen te late betaling
8. Opschortingsrecht
9. Retentierecht
10. Verrekening
11. Verzekering
12. Garantie
13. Uitvoering van deze overeenkomst
14. Informatieverstrekking door onze Klant
15. Intellectueel eigendom
16. Geheimhouding
17. Boetebeding
18. Vrijwaring
19. Klachten
20. Ingebrekestelling
21. Aansprakelijkheid Klant
22. Aansprakelijkheid Dynastruct
23. Vervaltermijn
24. Ontbinding
25. Overmacht
26. Wijziging overeenkomst
27. Wijziging algemene voorwaarden
28. Omgang van rechten
29. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
30. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Definities
- Dynastruct : Dynastruct, gevestigd te Oosterhout, KvK-nummer 95329161.
- Klant: degene met wie Dynastruct een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Dynastruct en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
2. Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Dynastruct.
- Dynastruct en Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Dynastruct en Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of anderen uitdrukkelijk uit.
- Voor alle ontwerpen, adviezen en overige technische dienstverlening van Dynastruct zijn de bepalingen van de DNR-2011 (De Nieuwe Regeling 2011) van toepassing, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Een exemplaar van de DNR-2011 wordt op verzoek verstrekt en is beschikbaar via de website van Dynastruct.
3. Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van Dynastruct zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 30 dagen geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Dynastruct en de Klant dit schriftelijk afspreken.
4. Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Dynastruct de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Dynastruct slechts, nadat de Klant deze schriftelijk heeft bevestigd.
5. Prijzen
- Dynastruct hanteert prijzen in euro’s en exclusief btw en exclusief eventuele kosten zoals administratie, reiskosten of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Dynastruct mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Dynastruct vastgesteld op de grond van de werkelijk bestede uren.
- De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Dynastruct, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
- Wanneer Dynastruct en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Dynastruct mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Dynastruct moet de Klant op tijd laten wetend waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Dynastruct mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
- Dynastruct zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- De consument mag de overeenkomst met Dynastruct opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
6. Betalingen en betalingstermijn
- Dynastruct mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 30 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Dynastruct hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Dynastruct aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Dynastruct mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidsstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
7. Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Dynastruct de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitenrechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Dynastruct.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitenrechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Dynastruct zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Dynastruct op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerker aan de uitvoering van de overeenkomst door Dynastruct, dan moet hij de afgesproken prijs betalen.
8. Opschortingsrecht
- De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
9. Retentierecht
- Dynastruct kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Dynastruct heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Dynastruct.
- Dynastruct is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
10. Verrekening
- De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Dynastruct te verrekenen met een vordering op Dynastruct.
11. Verzekering
- De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade en diefstal:
1.1 geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
1.2 zaken van Dynastruct die bij de Klant aanwezig zijn
1.3 zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd - De Klant geeft op eerste verzoek van Dynastruct de polis va deze verzekeringen ter inzage.
- De Klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.
- De Klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt, tenzij anders is afgesproken.
12. Garantie
- Wanneer de Klant en Dynastruct een overeenkomst met een dienstverlenende karakter zijn aangegaan, bevat voor Dynastruct enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
13. Uitvoering van deze overeenkomst
- Dynastruct voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- Dynastruct mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat Dynastruct op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat Dynastruct tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
14. Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Dynastruct.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Dynastruct de betreffende bescheiden.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Dynastruct redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
15. Intellectueel eigendom
- Dynastruct behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
- De Klant mag intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Dynastruct aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
16. Geheimhouding
- De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm da ook, dan hij van Dynastruct ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Dynastruct waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Dynastruct schade kan berokken.
- De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
4.1 die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant.
4.2 die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht - De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop ervan.
17. Boetebeding
- Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Dynastruct voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de Klant de consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000 (duizend euro).
- Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: €5.000 (vijfduizend euro).
- Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- Dynastruct mag naast boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
18. Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Dynastruct tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Dynastruct geleverde producten en/of diensten.
19. Klachten
- De Klant moet een door Dynastruct geleverde product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoord een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet ook de Klant Dynastruct daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na he vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vastleggen van de tekortkoming Dynastruct hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Dynastruct hierop gepast kan reageren.
- De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Dynastruct.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Dynastruct andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
20. Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Dynastruct.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Dynastruct ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
21. Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Dynastruct een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
22. Aansprakelijkheid Dynastruct
- Dynastruct is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Dynastruct aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Dynastruct is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Dynastruct aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt er geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
- Voor de aansprakelijkheid voortvloeiend uit ontwerpen en adviezen zijn de bepalingen uit de DNR-2011 van toepassing. De aansprakelijkheid is beperkt tot tweemaal het honorarium dat voor de opdracht is overeengekomen, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
23. Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding Dynastruct vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
24. Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Dynastruct toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Dynastruct nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Dynastruct in verzuim is.
- Dynastruct mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichting uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Dynastruct kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
25. Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Dynastruct door de Klant niet aan Dynastruct kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder overmachtssituatie in lid 1 valt onder meer ook:
2.1 een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
2.2 wanprestaties of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
2.3 stroom-, elektriciteits-, internet-, computers-, of telecomstoringen
2.4 computervirussen
2.5 stakingen
2.6 overheidsmaatregelen
2.7 vervoersproblemen
2.8 slechte weersomstandigheden
2.9 werkonderbrekingen - Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor Dynastruct één of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden de verplichtingen opgeschort totdat Dynastruct kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel Klant als Dynastruct de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Dynastruct hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Dynastruct hiervan voordeel heeft.
26. Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigingen, kunnen de Klant en Dynastruct de overeenkomst aanpassen.
27. Wijziging algemene voorwaarden
- Dynastruct mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigen van ondergeschikt belang mag Dynastruct altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Dynastruct zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
28. Omgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Dynastruct aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Dynastruct.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
29. Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichts in de buurt komt van wat Dynastruct bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
30. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Dynastruct is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Dynastruct is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Dynastruct, tenzij de wet iets anders bepaald.