🔧 Een vliegende start in 2025! ⚡
De eerste maand stond in het teken van uitdagende engineering infrastructuurprojecten, waaronder twee grote PIMS-projecten voor Enexis in gemeente Altena.
🏗️ Engineering Project 1: Biesbosch → Werkendam (+/-11 km)
Dit tracé van ruim 11 kilometer loopt vanaf het hoogspanningsstation in de Biesbosch naar een verbindingsstation in Werkendam.
Hier leggen we vier middenspanningsbundels aan, samen met drie glasvezelverbindingen. Dit zorgt voor een robuuste en toekomstbestendige energie-infrastructuur. Aan het einde van het tracé worden de vier bundels gesplitst naar drie-om-één om een toekomstig station te kunnen voeden.
⚡ Extra uitdaging: werken onder hoogspanningsmasten
Op twee punten binnen dit traject kruisen we hoogspanningsmasten, wat extra voorzichtigheid en nauwkeurige afstemming vereist. Veiligheid staat hier voorop, en we werken met strikte richtlijnen om risico’s te minimaliseren en verstoring van de bestaande infrastructuur te voorkomen.
🌿 Bouwen in een Natura 2000-gebied
De Biesbosch is een beschermd natuurgebied en valt onder Natura 2000. Dit betekent dat we rekening moeten houden met strikte regelgeving om de natuur zo min mogelijk te verstoren. Daarom passen we gestuurde boringen toe, waarmee we kabels en leidingen onder kwetsbare gebieden door trekken zonder het ecosysteem te verstoren.

🏗️ Engineering Project 2: Werkendam → Sleeuwijk (7,5 km)
Het tweede tracé, 7,5 kilometer lang, verbindt Werkendam met Sleeuwijk. Hier wordt een middenspanningsbundel aangelegd, samen met één glasvezelverbinding. Ook dit project is een belangrijke investering in de toekomst van onze energievoorziening.
🚧 Kruising met de A27
Het tracé doorkruist de A27, een belangrijke verkeersader, wat vraagt om een gedetailleerde uitvoeringsstrategie en minimale verkeershinder.
🏙️ Volle ondergrond in de bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom van Sleeuwijk is de ondergrond al behoorlijk vol met bestaande kabels en leidingen. Dit vereist zorgvuldige afstemming en slimme oplossingen om alles veilig en efficiënt in te passen.
